Referenties

JRCZ Data Science Lab

Jaar
2023
De doelgroep
Corporate - Experience Centers
De uitdaging
Innovatieve en interactieve technologie inzetten om studenten en bedrijven te informeren en te inspireren.
Het resultaat
Een volledig uitgerust experience center waar zowel in 2D als in 3D samengewerkt en onderzocht kan worden.
Hz data science lab25

HZ University of Applied Sciences is een kennisinstituut voor hoger beroepsonderwijs in de Nederlandse provincie Zeeland en heeft vestigingen in Vlissingen en in Middelburg. Zo'n 5000 studenten volgen hier een voltijdse of deeltijdse opleiding.

Zeeland is het kloppend hart van data science. Het is een unieke provincie op de grens van water en land, gekenmerkt door innovatieve sectoren die klaar zijn voor de volgende stap op vlak van data science en artificiële intelligentie. Net daarom besloot HZ University of Applied Sciences om in Middelburg het JRCZ Data Science Lab op te richten.

Ze besloten om in te zetten op interactieve technologie en wij begeleidden hen doorheen dat volledige traject. Technologie kies je namelijk niet zomaar, het is belangrijk dat er een strategie achter zit. We nemen je graag mee doorheen dat proces.

Case movie JRCZ Data Science Lab

“De bezoekers zijn altijd onder de indruk wanneer ze in het Data Science Lab komen en al zeker wanneer ze zelf aan de slag gaan met de technologie. Dat gaat telkens verbazend snel en levert heel erg mooie resultaten op. De mogelijkheden zijn eindeloos en we zijn volop bezig met experimenteren.”

— Loek van der Linde - Data Science Lab Manager

Stap 1: de visitor journey in kaart brengen

Bij elk project vertrekken we vanuit de journey van de bezoeker. Het is belangrijk om te weten wat de nood van jouw doelpubliek is: welke informatie ze nodig hebben en hoe kan jij hen daarbij helpen. Wij geloven sterk in technologie met een duidelijk doel, anders is het enkel een gimmick, een leuke extra.

Om dat in kaart te brengen, organiseerden we verschillende workshops met de hogeschool. Samen brachten we alle doelgroepen en noden van HZ – University of Applied Sciences in kaart

Stap 2: het bepalen van de technologie

Daarna kon de brainstorm over de technologie zelf beginnen. In deze fase verzamelen we alle opgedane kennis en denken we na hoe we de nodige informatie tot bij de bezoeker krijgen.

Eens we weten waar de behoeftes van de klant en die van de bezoeker liggen, kunnen we die met elkaar combineren. Van daaruit vertrekken we om technologieën te kiezen die aansluiten bij de noden.

In het Data Science Lab zijn drie verschillende ruimtes en die kregen allemaal een andere invulling.

Stap 3: de invulling van de ruimtes

De Data Theatre Area: focus op presenteren

In het Data Theatre draait het vooral om de presentatie van bepaalde topics, zowel live als remote. De presentator heeft verschillende tools ter beschikking om de aandacht van het publiek te trekken en ook te behouden.

De Data Collaboration Area: focus op innovatieve visualisatie

In de Data Collaboration Area staat een grote curved ledwall waarop studenten, docenten en bedrijven kunnen samenwerken. Het belangrijkste aspect hier was de visualisatie van data en dat op een innovatieve en toegankelijke manier. De ledwall wordt gecombineerd met 3D-technologie en shared virtual reality waardoor je als het ware door de content kan wandelen.

Het Data Interaction Lab: focus op interactie

In het Data Interaction Lab staat dan weer een gigantische touch videowall waar samenwerking centraal staat. Studenten, docenten en bedrijven duiken er samen in zowel 2D- als 3D-modellen.

Hz data science lab27 Hz ocular audac 4

Conclusie: elke ruimte en technologie heeft een doel

Het Data Science Lab biedt dus voor ieder wat wils: je kan er presenteren, brainstormen, samenwerken, onderzoeken, … in zowel 2D als 3D. Het in kaart brengen en analyseren van data is het hoofddoel. De technologie is indrukwekkend en hypermodern, maar staat er wel niet zomaar.

Er is steeds een link met de noden van HZ – University of Applied Sciences en de behoeftes van de verschillende doelgroepen.

We won!

Het project werd op de EUNIS AV Awards bekroond met goud in de categorie ‘AV enabled lab/maker/specialist educational space’. Dit is een internationale prijs voor projecten in het hoger onderwijs wereldwijd dat wordt uitgereikt door EUNIS (European University Information Systems organisation).

EUNIS brengt mensen samen die verantwoordelijk zijn voor het beheer, de ontwikkeling en het beleid van IT in het hoger onderwijs in Europa.

Daarnaast kreeg het belevingscentrum ook de award voor ‘Best Overall AV-enabled Education Space’. Deze prijs bekroont vernieuwend gebruik van audiovisuele technologie dat zorgt voor positieve resultaten in het hoger onderwijs.

Op zoek naar extra inspiratie?

Ontdek onze andere referenties hier.