AHLEX (Aviation Hub for Learning and Innovation)
- Jaar
- 2025
- De doelgroep
- Corporate - Experience Centers
- De uitdaging
- Een blanco canvas inrichten van A tot Z om nieuw talent aan te trekken en om (toekomstige) medewerkers efficiënt op te leiden in een snel evoluerende omgeving.
- Het resultaat
- Een interactief experience center waar jobzoekers, medewerkers en bedrijven op een leren en samenwerken. Dankzij immersieve technologie, interactieve tools en realistische simulaties krijgt elke bezoeker een onvergetelijke ervaring.

AHLEX (Aviation Hub for Learning and Innovation), voorheen bekend als Aviato Academy, wilde een plek creëren waar technologie, beleving en educatie samenkomen. Hun doel? Een inspirerende en digitale omgeving bouwen die:
- Luchthavenjobs voor niet-vliegend personeel aantrekkelijk maakt voor werkzoekenden.
- Opleidingen aanbiedt in realistische, interactieve settings.
- Innovatie, co-creatie en ondernemerschap stimuleert binnen de luchtvaartsector.
Ze zochten een partner die technologie en beleving kon combineren en kwamen zo bij ons terecht.
Van blanco canvas naar interactieve leeromgeving
Ocular werd ingeschakeld als strategische en technologische partner voor het ontwerp en de realisatie van het belevingscentrum. Via ons Experience Design Traject werkten we stap voor stap toe naar een totaalervaring.
In co-creatie met het AHLEX-team bepaalden we tijdens workshops de volledige bezoekersreis: van eerste indruk tot laatste interactie. Elke keuze, van technologie tot storytelling, werd afgestemd op de doelstellingen én de verschillende doelgroepen.


Technologie met als doel een educatieve en inspirerende beleving
De rode draad in elk project is dat technologie een middel is om een doel te bereiken. In het experience center voor AHLEX combineerden we verschillende technieken om bezoekers te inspireren én ze effectief iets bij te leren. Zo zijn er immersieve projecties voor realistische simulaties, interactieve touchtafels -en schermen voor hands-on trainingen, maakt VR complexe processen tastbaar, worden licht en maximaal ingezet zodat elke boodschap blijft hangen, … De rondgang wordt afgesloten in de Lab Space waar dieper wordt ingegaan op de materie die bezoekers net zagen en waar potentiële medewerkers ontdekken welke job op hun lijf geschreven is.
Naast het experience center beschikt de locatie ook over een Airport Studio met een hybride meeting- en leeromgeving.


Een multifunctionele ruimte voor diverse doelgroepen
Het centrum bestaat uit meer dan 670 m² aan interactieve ruimte en komt tegemoet aan de noden van meerdere doelgroepen:
- Werkzoekenden worden ondergedompeld in de wereld van luchtvaart en ontdekken op een al doende welke jobs bij hen passen.
- (Toekomstige) medewerkers worden opgeleid in realistische situaties.
- Bedrijven gebruiken de ruimte voor innovatie, training en events.
Case movie AHLEX Experience Center
“Met dit centrum vergroten we de aantrekkingskracht van luchthavenjobs én maken we opleidingen tastbaarder. Dankzij Ocular’s expertise in belevingscentra is dit een win-winsituatie voor iedereen.”
— Isabelle Borli, General Manager AHLEX

