Referenties

Buildwise

Jaar
2022
De doelgroep
Corporate - Experience Centers
De uitdaging
Verschillende doelgroepen met andere behoeftes informeren en inspireren in één ruimte.
Het resultaat
Een interactief experience center waarbij de content eenvoudig te beheren is via onze software Xperify.
Buildwise Zaventem Ocular 2

Buildwise klopte bij ons aan voor de bouw van hun demonstratiecentrum in Zaventem. Charlotte Euben werkt als Senior Hoofdadviseur Afdeling Digitale Bouw bij Buildwise en vertelt ons waarom ze bewust kozen voor een interactief demonstratiecentrum.

Kan je ons iets meer vertellen over Buildwise?

“Buildwise – het vroegere WTCB/CSTC/BBRI – is het aanspreekpunt voor elke bouwprofessional. We ondersteunen aannemers op vlak van productiviteit, kwaliteit en duurzaamheid.”

Waarom dit experience center?

“Alles verandert continu en er komt tegenwoordig heel wat op je af in de bouwsector. Inzetten op digitalisatie is een manier om hiermee om te gaan. Om hen in dat traject te begeleiden besloten we om een demonstratiecentrum te bouwen, mede door de steun van EFRO en VLAIO.”

WTCB experience center Buildwise Zaventem Ocular 15

Wat is het idee achter dit demonstratiecentrum?

“We hebben er bewust voor gekozen om bouwprofessionals alles zelf te laten ervaren, in plaats van dat wij gewoon vertellen over digitale technieken. Ze krijgen een actieve rondgang waardoor ze ontdekken wat wel en niet werkt voor hen. Op die manier moeten ze wat we zeggen niet gewoon voor waar aannemen, maar kunnen ze zelf experimenteren.”

“Het doel was om hen op een interactieve manier te laten kennismaken met nieuwe technologie zonder hen af te schrikken. Dat hadden we nooit eerder op deze manier gedaan en daarom zochten we een partner die ons doorheen het volledige traject kon begeleiden.”

Hoe kwamen jullie bij Ocular terecht?

“We besloten om op inspiratiebezoek te gaan bij Health House in Leuven en daar viel jullie naam. We ontdekten er de mogelijkheden van interactieve multimedia en jullie ervaring hierin. Het experience center van Health House is bijzonder indrukwekkend en daardoor wisten we dat jullie de geschikte partner waren.”

Wat was de grootste uitdaging in dit traject?

“Enerzijds was het een uitdaging om alle mogelijkheden van digitalisatie voor te stellen in de ruimte en anderzijds om de situaties ook nog herkenbaar te maken voor de bezoekers. Een ver-van-mijn-bedshow wilden we te allen tijde vermijden. Net daarom kozen we ervoor om twee werven na te bouwen in onze belevingsruimte. De combinatie van het fysieke en het digitale is hier echt een meerwaarde.”

Hoe verliep het traject?

“Via enkele workshops namen we samen met jullie onze doelgroepen, behoeftes en uitdagingen onder de loep. Aan de hand van die informatie schreven jullie dan enkele user stories uit en werkten we aan een visitor journey. Door na te denken hoe bezoekers ons belevingscentrum doorlopen en waar ze nood aan hebben, kunnen we technologie gericht inzetten. Daarom dachten we pas na die verschillende workshops na over hard- en software.”

Wat is het grote voordeel van dit demonstratiecentrum?

“We krijgen heel wat verschillende doelgroepen over de vloer en daarom was het belangrijk om het verhaal te kunnen aanpassen aan hun specifieke behoeftes. Het is de bedoeling dat we in de toekomst heel flexibel kunnen werken en dat we andere content tonen op basis van wie er voor ons staat. Dankzij een centraal systeem waar alle informatie in zit zijn we in staat om verschillende scenario’s aan te maken.”

“De mogelijkheden zijn daardoor eindeloos en het experience center is perfect aanpasbaar per bezoeker. We zijn nog volop bezig met de uitwerking hiervan, maar het idee is dat iedereen Buildwise op dezelfde manier zal presenteren in de toekomst. Zo is er altijd eenzelfde rode draad met andere accenten. Doordat alle content op één plaats staat kunnen we die eenvoudig hergebruiken in andere scenario’s.”

Buildwise Zaventem Ocular 18 Buildwise Zaventem Ocular 5

Hoe zijn de reacties van de collega’s?

“De collega’s zijn bijzonder enthousiast over het belevingscentrum. We zijn volop bezig met de uitwerking van de scenario’s en eens dat allemaal op punt staat dan zullen we veel efficiënter kunnen werken.”

Wat denken bezoekers ervan?

“De bezoekers die we al over de vloer kregen zijn unaniem: het is een unieke ervaring. Vooral de combinatie tussen het fysieke van de werven bijvoorbeeld en het interactieve van de tablets en touchscreens vinden ze een meerwaarde. Het is niet te technologisch en sluit perfect aan bij de realiteit.”

“De volgende stap is nu om de mogelijkheden van ons demonstratiecentrum nog verder uit te werken.“

Bedankt voor het interview en veel succes met de verdere uitwerking!

Klaar om jouw bezoekers te informeren en te inspireren met interactieve technologie?

Op zoek naar extra inspiratie?

Ontdek onze andere referenties hier.