“We hebben geleerd hoe we geconnecteerd kunnen blijven, zowel op kantoor als thuis”
- Jaar
- 2021
Thuiswerken, we zijn het ondertussen gewoon. We hebben ons allemaal massaal aangepast, maar remote werken brengt wel de nodige uitdagingen met zich mee. Ook voor ons. De afgelopen maanden hebben we alles in het werk gesteld om onze dienstverlening te blijven garanderen en om geconnecteerd te blijven, ook vanop afstand. We delen onze best practices daarom graag in deze blog.
Dagelijkse stand-ups om snel te schakelen
Onze developers en business consultants werken altijd in sprints of periodes van twee weken. Tijdens die sprint is er elke ochtend een stand-up waarin we de stand van zaken overlopen. Het grote voordeel? Dat we snel kunnen schakelen en eventuele problemen in een vroeg stadium ontdekken. Bovendien zorgt het voor transparantie binnen ons team: alle taken staan op een centrale plaats en iedereen weet waar de collega’s mee bezig zijn.
Onze scrummaster en developer Dries maakt voor elke sprint een haalbare planning op en leidt alles in goede banen. Ondertussen hebben we het zo georganiseerd dat elke stand-up perfect online kan doorgaan, zelfs wanneer Dries afwezig is. Iedereen weet hoe het principe werkt en kan zijn rol dus perfect overnemen. We hechten er dan ook veel belang aan dat taken niet enkel bij één persoon zitten. Het is altijd mogelijk dat iemand voor een lange tijd afwezig is en ook dan willen we onze werking blijven garanderen.
Bovendien zorgen die dagelijkse check-ins dat we als team geconnecteerd blijven, het is het moment bij uitstek om even kort bij te praten.
De foto op kantoor werd genomen voor de huidige coronamaatregelen.
Virtuele meetings via Xperify
Ook onze andere meetings gaan zoveel mogelijk online door via Xperify. Het is het platform bij uitstek om contact te houden met zowel collega’s als klanten. Zo kan je er een virtuele showroom mee creëren, kan je deelnemen aan een hybride beurs, kan je er presenteren en in overleg gaan met teamleden, … Daarnaast kan je de virtuele omgeving volledig inrichten volgens een bepaalde huisstijl en voor een bepaald doel.
“Op Xperify hebben we een virtuele box enkel en alleen voor salesgesprekken. Dankzij de ruime mogelijkheden qua content ontdekt een (potentiële) klant meteen meer over ons bedrijf. Die interactiviteit is volgens mij een grote meerwaarde want zo blijft de bezoeker aandachtig. Bovendien is het mogelijk om de content te personaliseren en een beleving op maat te creëren waardoor het verhaal veel langer blijft hangen”, aldus onze CEO Nicolas.
Hybride events en meetings in onze showroom
Eerlijk is eerlijk, soms is het gewoon niet mogelijk om een meeting online te laten doorgaan. Als technologiebedrijf is het dan ook belangrijk om alles voldoende te testen en om regelmatig in overleg te gaan met de klant. Gelukkig is ons experience center groot genoeg om voldoende afstand te bewaren en kunnen demo’s veilig verlopen.
Het grote voordeel is dat we alles ook hybride kunnen organiseren: deels remote en deels live. Zo kunnen bepaalde bezoekers meevolgen vanuit de showroom, terwijl anderen dat van thuis uit doen. Dan streamen we livebeelden vanuit de showroom naar de virtuele box. Ook daar leent het softwareplatform Xperify zich perfect voor.
“Op Xperify hebben we een virtuele box enkel en alleen voor salesgesprekken. Dankzij de ruime mogelijkheden qua content ontdekt een (potentiële) klant meteen meer over ons bedrijf. Die interactiviteit is volgens mij een grote meerwaarde want zo blijft de bezoeker aandachtig.”
— Nicolas (CEO Ocular)
Last but not least: chats en terugkommomenten
Zonder onze Ocularianen geen Ocular. Net daarom vinden we het zo belangrijk om geconnecteerd te blijven. Hoe we dat doen? Door informele communicatie levendig te houden in een groepsgesprek.
Alle nieuwtjes kunnen daar onderling gedeeld worden, al dan niet voorzien van het nodige beeldmateriaal. Een aanrader voor de teamspirit ;-)
Daarnaast organiseren we elke maand onze ‘Ocupdate’: een moment om zowel terug als vooruit te blikken. De bedoeling is om open met elkaar in gesprek te gaan en als één team beslissingen te nemen. We hebben gemerkt dat die maandelijkse updates echt het verschil maken en dus blijven ze doorgaan. Sommigen volgen online mee en de aanwezige Ocularianen houden rekening met de maatregelen en krijgen de mogelijkheid om zich te laten testen op voorhand.
Onze werking blijft dus eigenlijk hetzelfde, enkel achter de schermen verloopt het een beetje anders.
Meer weten over onze hybride aanpak?
Contacteer ons gerust op via info@ocular.be voor meer info.