Blogs

“Gamification is dé manier om je bezoeker mee te nemen in het verhaal”

Jaar
2022
Gamification bij de Techpeditie van Imec

Er heerst nog altijd heel wat onduidelijkheid over de term 'gamification' en daarom gingen we te rade bij onze developers Steven en Jannes.

Gamification: wat is dat nu eigenlijk?

Steven: Gamification betekent voor mij dat je een serieus en complex onderwerp uitlegt aan de hand van een spel. De uitdaging is vooral om een game te zoeken die relevant is voor het onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld door een quiz te integreren in je verhaal of door een bepaalde situatie te simuleren. Het verhoogt de betrokkenheid van de bezoekers enorm.

Jannes: Ik sluit me daar volledig bij aan. Het is een manier om iemand te triggeren om deel te nemen, om te zorgen dat er een bepaalde competitiviteit ontstaat onderling. Het doet er uiteraard niet toe wie de beste was in het verhaal, al is het wel de perfecte manier om te zorgen dat mensen in dialoog of zelfs in discussie gaan met elkaar.

Kunnen jullie enkele concrete voorbeelden geven?

Beiden: Het Cyber Experience Center van Orange Cyberdefense is een mooi voorbeeld. Daar simuleren we een levensechte cyberaanval. Via tablets krijgen bezoekers verschillende vragen voorgeschoteld wat zorgt voor een onderlinge strijd. Cybersecurity is een ruim begrip, maar dankzij die vorm van gamification wordt het tastbaar. Het komt voor de bezoeker echt dichtbij en confronteert hen met de risico’s.

Steven: Daarnaast zitten er ook een aantal ‘fun factors’ in verwerkt die bijdragen tot een bepaalde sfeer. Zo zit de hele experience vol met subtiele animaties en is er op een bepaald moment een rewind button waarmee je op je stappen kan terugkeren. Het zijn die kleine dingen die ervoor zorgen dat je als bezoeker de tijd uit het oog verliest en helemaal in het verhaal gezogen wordt.

Cyber Experience Center van Orange Cyberdefense Gamification bij Orange Cyberdefense

Steven: Een ander voorbeeld is The Future Logistics Hub van POM West-Vlaanderen. Daar simuleren we hoe transport doorheen Europa georganiseerd wordt. Het is uiteraard een vereenvoudigde voorstelling, maar het geeft wel een duidelijk beeld van hoe alles werkt. Als bezoeker zie je de kaart van Europa op de videowall en krijg je via een tablet verschillende opdrachten. Het is de bedoeling dat je binnen een bepaalde deadline het transport regelt en vijf verschillende hubs bereikt.

POM - Future Logistics Hub - gamification Gamification bij POM West-Vlaanderen

Steven: Ook de Techpeditie staat in mijn top drie op vlak van projecten met gamification. Dat was een tijdelijke experience voor Imec waar we onder meer een slimme frigo ontwierpen die perfect wist welke producten bijna vervallen, waar ze vandaan komen, welke allergenen erin zitten, … Daarnaast kreeg elke bezoeker aan de ingang een bandje met RFID-technologie waardoor de ervaring volledig op maat was. Op een bepaalde plaats in het experience center kon je dan door middel van die technologie muziek en licht besturen, alsof je zelf aan de dj-booth van Tomorrowland stond. Ook hier was het een enorme waarde voor de inleving en totaalbeleving.

Techpeditie - gamification door Ocular Ocular - gamification bij Imec

Jannes: En eigenlijk hoeven we het niet altijd ver te zoeken. Ook in Het Steen in Antwerpen is er volgens mij sprake van gamification. In één van de kamers staat een gigantische tafel waarin zes touchscreens verwerkt zitten. Daar ontdek je zelf al doende de stad doorheen de jaren en zitten er in de content verschillende animaties verwerkt.

Het Steen Antwerpen, gamification door Ocular

Wat is de meerwaarde van gamification volgens jullie?

Jannes: Dankzij gamification kan iemand zich beter inleven in een bepaalde situatie. Zeker bij een simulatie bijvoorbeeld. Dan zitten ze als het ware zelf in het verhaal en moeten ze doordachte keuzes maken om tot een oplossing te komen.

Steven: Ja inderdaad, die inleving is een belangrijk aspect van gamification. Bovendien is het ook een geschikte manier om iets complexere materie luchtig te maken. Het kan een basis vormen van waaruit je vertrekt en nadien dieper op inzoomt. Gamification houdt niet dat je een bepaald topic plots niet meer serieus neemt, wel dat je moeilijke materie verstaanbaar maakt. Bovendien blijft alles veel langer hangen door die actieve betrokkenheid. En de wauwfactor speelt hier natuurlijk ook een rol.

Jannes: Het is een krachtige tool om de aandacht van je publiek te trekken en ook te behouden. Bij gamification verliest de bezoeker de tijd al snel uit het oog.

Steven: Volledig mee eens. Ze worden als het ware in het verhaal gezogen en net daarom is het ook perfect om een langere tijdspanne te overbruggen. Bezoekers zijn veel aandachtiger, terwijl dat bij een droge presentatie zonder interactiviteit wel anders is...

Jannes: Een ander voordeel is dat het een duurzame investering is. Je kan de content van het spel zelf constant uitbreiden en/of updaten met Xperify (ons software platform). Dat maakt het natuurlijk heel erg interessant: eens je een basis uitgewerkt hebt kan je ermee blijven experimenteren.

Is gamification relevant voor elk bedrijf?

Steven: Absoluut. Gamification kan voor elke sector en voor elke doelgroep. Vaak is het zo dat bedrijfsleiders of medewerkers hun product of dienst door en door kennen en zichzelf als referentiepunt nemen. Voor hen lijkt alles vanzelfsprekend, maar voor hun doelgroep is dat vaak niet het geval. Dan kan gamification het verschil maken. Bovendien kies je als bedrijf zelf hoe ver je erin gaat.

Jannes: Gamification betekent ook niet dat het niet meer professioneel hoeft te zijn, het is enkel de manier waarop die iets luchtiger is. Ik denk dat er rond de term ‘gamification’ gewoon nog wat onduidelijkheid hangt. De meesten denken meteen aan complete 3D-omgevingen en VR-brillen, maar het zit in kleine dingen. Gewoon het feit dat je een bezoeker betrekt in je presentatie en dat hij of zij invloed heeft op het verloop van het verhaal, is al gamification.

Hoe zien jullie de toekomst van gamification en andere technologieën zoals Augmented Reality?

Jannes: Goede vraag, haha. Tegenwoordig evolueert alles aan een sneltempo dus is dat moeilijk te voorspellen. Ik denk wel dat het gebruik van gamification en andere technieken zal toenemen. De enige nuance daarbij is dat het wel een hulpmiddel moet zijn om je verhaal te vertellen. Gewoon aan gamification doen om aan gamification te doen, daar geloof ik niet in. Wanneer het ondoordacht is dan voelt het alleen maar geforceerd aan.

Steven: Ik ben ook van mening dat er nog veel potentieel zit in gamification. De komende jaren zal er volgens mij een grote evolutie zijn. Zelf ben ik grote voorstander van AR om bepaalde opleidingen te geven. Voor dokters of treinbestuurders bijvoorbeeld lijkt het me een geschikt medium om bepaalde handelingen onder de knie te krijgen.

Jannes: Bij virtual en augmented reality is er op dit moment wel een (te) hoge gebruiksdrempel. Op dat vlak staat de technologie volgens mij nog niet ver genoeg om echt al meerwaarde te kunnen bieden in een bedrijfscontext. Langs de andere kant zorgt het wel opnieuw voor een wauwfactor.

Steven: Ja dat klopt. Virtual reality spreekt mij ook minder aan. Je verliest het sociale aspect deels en alles verloopt heel wat afstandelijker. Dat maakt het nogal moeilijk om in discussie te gaan of om in dialoog te treden. Neem nu de Metaverse bijvoorbeeld, dat is in mijn ogen vooral ‘spielerei’ momenteel. Geef mij maar reallife, fysieke contacten mét een interactieve touch. Ik zie het vooral als een en-enverhaal.

— Bedankt voor het open gesprek, Jannes en Steven!

Klaar om in te zetten op digitale beleving?

Contacteer ons gerust vrijblijvend.