Referenties

Classen / David & Ehrig

Jaar
2022
De doelgroep
Corporate - Digitale showrooms
De uitdaging
Het bestaand productmanagementsysteem ook slim inzetten in de fysieke showroom.
Het resultaat
Een digitale en interactieve showroom waar medewerkers zelf de content kunnen wijzigen en elk product kunnen voorstellen.
Digitale showroom bij Classen

Classen GmbH / David & Ehrig bv is al enkele jaren vaste klant bij ons. Recent staken we hun volledige showroom in een nieuw jasje. Marketingverantwoordelijke Bjorn Deloof vertelt er in onderstaand interview meer over.

Wie is Classen en toe wie richten jullie zich?

“Enerzijds heb je onze zaakvoerder Mario David die verantwoordelijk is voor de verkoop van vloeren in West-Europa voor de Duitse Classen groep. Anderzijds heb je zijn vrouw Astrid Ehrig, die zich met haar team richt op interior design en ook een eigen interieurwinkel heeft in Knokke.”

“Het gebouw in Izegem is eigenlijk het kantoor en de showroom voor Classen West-Europa. Het is daarbij wel belangrijk om te weten dat we ons niet richten tot particulieren. Onze doelgroep bestaat uit de aankopers van laminaatvloeren zoals bijvoorbeeld doe-het-zelfketens en groothandels. Denk maar aan Castorama, Brico Planet, Gamma, B&Q, … Dat zijn de klanten die hier over de vloer komen.”

“Voor ons was het dus van groot belang om de showroom snel een andere look en invulling te kunnen geven. De Classen group heeft bovendien nog andere filialen over de hele wereld en ook daar is het de bedoeling om diezelfde content door te trekken.”




Hoe kwamen jullie bij Ocular terecht?

“Ik ken Nicolas al van voor er sprake was van jullie eigen platform, we go way back. Ik werkte toen zelf in een reclamebureau en daar zochten we een manier om het rendement van onze beursstand te verhogen. Ocular stond al bekend voor interactieve belevingen en op dat moment kwam ik voor het eerst met jullie in contact.”

“Enige tijd geleden zochten we dan een geschikte partner om ons eigen productmanagementsysteem op poten te zetten en ik dacht meteen aan jullie. Zo ontwierpen we samen ‘The Qube’, een systeem waar alle sales- en marketinginformatie terug te vinden en gekoppeld is. Ocular is dus al lang een vaste partner van ons, maar recent wilden we graag nog een stap verder gaan. Toen ontdekten we de mogelijkheden van Xperify en vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Dankzij het softwareplatform blijft alle content up-to-date, kunnen we snel informatie delen, zijn we in staat om verschillende media door te trekken op verschillende schermen en locaties, …”

“Ons ultiem doel is om die service op termijn ook te bieden aan onze klanten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een Gamma waar eindklanten wel langsgaan. Ook daar zouden we graag de verschillende schermen aansturen en updaten.”

Classen - digitale showroom door Ocular Digitale showroom Ocular

Dankzij onze digitale showroom krijgt iedereen relevante content te zien, komen we professioneel over en kunnen we eenvoudig in interactie gaan. De toon is dus meteen gezet en de eerste indruk geslaagd.

— Bjorn Deloof, marketing manager at Classen GmbH / David & Ehrig

Waar hadden jullie nood aan?

“Classen is een enorm innovatief bedrijf en we beseften al snel dat ‘fygital’ (de combinatie van het fysieke en het digitale aspect) steeds meer aan belang wint. De grootste uitdaging zat in het ruim aanbod: we beschikken namelijk over ruim 3000 producten. Je begrijpt dat het dan onmogelijk is om alle vloeren fysiek tentoon te stellen in een showroom en al helemaal om dat op een aantrekkelijke manier te doen. Ook qua stockage liepen we al snel tegen onze limieten aan. Daarom besloten we om volop in te zetten op digitalisatie. Dankzij levensechte visualisaties en andere aantrekkelijke content kunnen we ons volledig aanbod mooi in beeld brengen. Ook de interactie die daarbij komt kijken is een pluspunt.”

“Bovendien is het ook een goede zaak voor ons imago. Classen heeft één van de modernste fabrieken ter wereld en beschikt over de nieuwste robotica, maar dat straalden we nog niet altijd uit naar onze klanten toe. Het was dus belangrijk om het hoge niveau van de productie overal door te trekken, zowel in onze sales als in onze marketing.”

“Daarnaast zorgt Xperify voor meer structuur in onze communicatie. Terwijl elke verkoper vroeger een ander verhaal vertelde, zit er nu een rode draad in. Er is een houvast in de vorm van een duidelijk scenario en dat komt veel beter over. Onze showroom staat in principe altijd klaar om iemand mee te nemen in de wereld van Classen of David & Ehrig. Ook onze fabrieksbezoeken verlopen via het platform. Nu kunnen we in het begin een korte intro voorbereiden, de agenda overlopen, ruimte maken voor feedback en vragen, …”

Classen showroom Izegem Digitale showroom bij Classen

Wat was het uiteindelijke resultaat?

“Door gekende redenen maakten we een beetje een valse start, maar de bezoekers die wel al tot in onze showroom raakten, zijn lovend. Dankzij onze digitale showroom krijgt iedereen relevante content te zien, komen we professioneel over en kunnen we eenvoudig in interactie gaan. De toon is dus meteen gezet en de eerste indruk geslaagd.

Hoe zijn de reacties van de medewerkers zelf?

“Iedereen is enthousiast. We hebben een vrij jong team dat echt vooruit wil en dat dankbaar is voor een tool als Xperify.


Zo verzorgen we bijvoorbeeld ook onze marketingpresentaties via het platform, net zoals onze opleidingen. Onze marketingafdeling is daarnaast vooral tevreden met de nieuwe uitstraling hierdoor. Eindelijk zitten we op hetzelfde niveau als de fabriek, we stralen professionaliteit uit en zijn daar erg trots op.”

Wat is de grootste uitdaging?

“Die zit vooral bij ons intern. We komen uit een tijd waarin iedereen gewoon verschillende presentaties maakte en we staan ondertussen al heel wat stappen verder, maar is er is ook nog veel ruimte voor verbetering. Het is zeker de bedoeling om de vele mogelijkheden van het platform verder te benutten in onze showroom en nog veel meer scenario’s uit te werken.”

Showroom Classen Izegem Ocular Classen 12 web

Waar maakt Xperify voor jullie het verschil?

“Het grote verschil is dat het je dwingt om gestructureerd te werken. Dat komt ons team en onze klanten alleen maar ten goede. In het begin is het even wennen, maar hier intern was iedereen snel met Xperify weg. Een ander voordeel is dat we niet voor alles beroep moeten doen op een grafisch designer of een developer. Iedereen kan de content eenvoudig wijzigen of updaten en dat is een grote meerwaarde.”

Bedankt, Bjorn! Veel succes nog in jullie digitale showroom!

Op zoek naar extra inspiratie?

Ontdek onze andere referenties hier.